Stiftelsen driver internasjonalt hjelpe- og utviklingsarbeid på et vidt felt, blant annet ved å støtte utdanningsprosjekter og prosjekter for å fremme kvinners helse. I samarbeid med flere hjelpeorganisasjoner har Grieg Foundation særlig konsentrert seg om prosjekter i Afrika og Sør-Amerika.
I tillegg til det internasjonale engasjementet gir stiftelsen store bidrag til medisinsk forskning og andre samfunnsnyttige formål innenfor kunst og annen kulturvirksomhet.
Grieg Foundation slet med et søknadsskjema som ikke reflekterte deres visuell profil og kommunikasjonsstil. Det store antallet søknader gjorde det krevende å få oversikt og følge fremdriften i behandlingen. Søknadene var omfattende og manglet sammendrag, noe som gjorde vurderinger av søkerne og kvalitetssikring av søkerne tidkrevende. Kommunikasjonen med styret stoppet opp unødvendig, og det var uklart om vesentlig informasjon nådde de riktige personene. Innsikten var i stor grad personavhengig og de hadde heller ikke et system for uavhengig vurdering. Prosjekter som strakk seg over flere år var vanskelige å følge opp og dokumentere. Når prosjektene var avsluttet, hadde de ingen strukturert tilgang til dokumentasjon.
Med dagens løsning får Grieg Foundation en søknadsplattform som representerer deres merkevare i bilder, stil og struktur, og gir stor fleksibilitet i oppsettet. Det er enkelt å danne seg overblikk, og AI-assistenten gir presise sammendrag som styrker både kontroll og beslutningsgrunnlag. Søknadene presenteres med fargekoder og klikkbare bokser som viser fremdrift og vurderinger. Automatiserte kontroller av kontonummer, organisasjon og tilknytninger bidrar til høyere kvalitet og mindre manuelt arbeid.
Styret får god oversikt i forkant gjennom lesertilgang, og selve styrebehandlingen kan gjennomføres direkte i systemet. Kommunikasjonen med søkere skjer effektivt via chat og sanntidsoppdateringer, og rapportering av fremdrift håndteres enkelt gjennom forhåndsdefinerte skjemaer. All dokumentasjon og historikk er lett tilgjengelig – noe som forenkler oppfølging og sikrer kontinuitet ved fravær eller endringer i teamet.